Extreme naamletters geven uitstraling aan de badstad Blankenberge Kunstenaar Kaat van der Marliere bedacht voor het vernieuwde Leopold III-plein in Blankenberge extreem grote naamletters die samen 27 meter lang zijn. De naamletters zijn voorzien van heel veel ‘ventjes’ zoals Kaat van der Marliere ze noemt. Die ventjes zijn karakteristiek voor veel recent werk van de kunstenares. Blowups tekende voor de productie.

Gemeenten geven vorm aan onderscheidende profilering, Blowups voert het uit.

Het besef dat inzicht in het onderscheidend vermogen en het maken van duidelijke keuzes in de profilering, de basis is om als gemeente uiteindelijk inwoners, bedrijven en toeristen te trekken, is bij grote gemeenten al jaren aanwezig. Maar dit besef is inmiddels ook bij veel kleinere gemeenten doorgedrongen. Ook daar krijgen citymarketeers of externe marketingexperts de opdracht steden en dorpen onderscheidend op de kaart te zetten, of specifieke thema’s binnen de gemeente aan te pakken en bewustwording te genereren. Voor deze taken nemen ze de verantwoording niet alleen, er wordt samengewerkt met ondernemers, inwoners, belangenorganisaties en toeristenbureaus.

Zodra het marketingplan staat worden creatieve communicatiebureaus en/of kunstenaars erbij betrokken om de gewenste profilering onderscheidend te communiceren. Meer en meer worden daarbij opvallende objecten gebruikt. Dit geldt onder andere voor Langedijke, Blankenberge en Venray. Voor deze plaatsen mocht Blowups de afgelopen maanden aan de slag.

 

Megakool voor selfies in Broek op Langedijk, de koolgemeente

 

Megakool van polyester, vervaardigd door Blowups. De grote kool is voor selfies in Broek op Langedijk, de koolgemeente

Broek op Langedijk is beroemd om het telen van kolen. Ron Karels, directeur van het Museum BroekerVeiling kwam met het idee een ‘megakool’ te laten maken en vond sponsoren om het idee te realiseren. Begin augustus 2018 werd de superkool voor de deur bij het museum BroekerVeiling geplaatst en is bedoeld als nieuwe selfie-hotspot voor de ‘koolgemeente’. “Langedijk heeft kool, zoals Alkmaar kaas heeft”, aldus museumdirecteur Ron Karels. “Het is uiteindelijk de bedoeling dat mensen hier naar toe komen om een selfie met de kool te maken en anderen zeggen: ‘Wow gaaf, je bent in Langedijk’.”

H2X Communicatiemakers uit Heerhugowaard, het reclamebureau van het museum, wist Blowups in Heijen te vinden om de megakool van polyester te maken. Het moest een levensechte ‘Deense Witte’ kool worden, maar dan extreem uitvergroot tot tweeënhalve meter hoog.

Het vakteam van Blowups ging aan de slag. Een echte kool werd 3D gescand om de 3D freesmachine aan te kunnen sturen. De kool is gemaakt uit massief PUR. De gefreesde 3D delen werden samengesteld en daarna, met de echte kool als voorbeeld, met de hand bijgewerkt. De PUR is voorzien van meerdere lagen glasvezelversterkt polyester. Via airbrush kreeg de kool zijn levensechte uiterlijk.

Museum BroekerVeiling is een doe- en beleefmuseum. In Broek op Langedijk vind je de oudste veiling ter wereld. Hier is in 1887 het veilen bij afslag ontstaan, een manier die nu bij alle grote veilingen wordt toegepast. In het museum kun je onder andere zelf groente veilen en een rondvaart maken.

De onthulling van de megakoop kreeg volop aandacht van de pers, zelfs het NOS Journaal schonk er aandacht aan. Klik op de onderstaande afbeelding voor de betreffende uitzending:

NOS Juornaal augustus 2018: Megakool van polyester, vervaardigd door Blowups. De grote kool is voor selfies in Broek op Langedijk, de koolgemeente

 

Bekijk via deze link foto’s van het productieproces van de kool.

 

Grote R ondersteunt project Tolerant Minds in gemeente Venray

Grote R ondersteunt project Tolerant Minds in gemeente Venray

In juli 2018 werd de grote R onthult. De R staat voor Respect. Bij het project Tolerant Minds draait het daarom: bevorderen van tolerantie bij jongeren en het tegengaan van polarisatie. Tolerant Minds is een project van de Provincie Limburg. Voor de uitvoering tekent het Jongeren Netwerk Limburg (JNL). Venray is de pilotgemeente in het project. De R als symbool is door jongeren zelf gekozen. De R maakt de komende drie jaar een toer door de gemeente Venray om aandacht te vragen voor het project. Het project draagt de naam #RespectOn.

Het reclamebureau van JNL, Ad Eight uit Roermond, gaf de opdracht voor de grote R aan Blowups. De basis van de R is strak afgewerkt houtbouw voorzien van een laminaat. Deze basis is voorzien van meerdere lagen glasvezelversterkt polyester, in de huisstijlkleur gespoten en voorzien van een beschermende coating. De R is verzwaard om diefstal tegen te gaan. Ambassadeurs die het project actief ondersteunen krijgen een schildje op de grote R.

Tolerant Minds bestaat uit een aantal onderdelen: jongeren gaan vlogs maken rond het thema, verenigingen kunnen het interactieve theaterprogramma ‘SCHERP’ boeken op locatie, op het Raayland College krijgen leerlingen les in mediawijsheid om nep- van echt nieuws te onderscheiden. Onderdeel van het project is ook een onderzoek. Aan het begin en het eind van het driejarige looptijd worden jongeren ondervraagd. Doel is om te achterhalen of Venrayse jongeren meer respect voor anderen hebben gekregen.

Bekijk via deze link foto’s van het productieproces van de grote R.

 

 

Extreme naamletters geven uitstraling aan de badstad Blankenberge

 

Extreme naamletters geven uitstraling aan de badstad Blankenberge Kunstenaar Kaat van der Marliere bedacht voor het vernieuwde Leopold III-plein in Blankenberge extreem grote naamletters die samen 27 meter lang zijn. De naamletters zijn voorzien van heel veel ‘ventjes’ zoals Kaat van der Marliere ze noemt. Die ventjes zijn karakteristiek voor veel recent werk van de kunstenares. Blowups tekende voor de productie.

Kunstenaar Kaat van der Marliere bedacht voor het vernieuwde Leopold III-plein in Blankenberge extreem grote naamletters die samen 27 meter lang zijn. De naamletters zijn voorzien van heel veel ‘ventjes’ zoals Kaat van der Marliere ze noemt. Die ventjes zijn karakteristiek voor veel recent werk van de kunstenares.

De Belgische kunstenares kwam bij Blowups terecht voor de productie van de letters. Ze moesten naast groot ook duurzaam zijn. De eerste weken kreeg de politie verschillende meldingen van mensen die zich zorgen maakten over de duurzaamheid van de letters met al die mensen erop. Maar van Kaat en Blowups mogen de mensen op de letters gaan zitten, al is dat natuurlijk op eigen risico. De letters kunnen er in elk geval tegen.

De letters zijn begin juli 2018 door Blowups geplaatst en zijn inmiddels een favoriete foto-, selfie- en rustplek voor toeristen van de badstad, maar ook voor de inwoners van Blankenberge, zelfs ouderen zitten regelmatig op de reusachtige naamletters.

De basis van de letters is houtbouw: gefreesd, geniet, gezaagd, geschuurd en gelamineerd. Na deze bewerkingen zijn de letters voorzien van meerdere lagen glasvezelversterkt polyester en strak afgewerkt. De voor- en achterzijden zijn voorzien van een duurzame witte coating, de zijkanten en binnenzijden van de naamletters zijn zwart gemaakt.

Het aanbrengen van alle ventjes was daarna de volgende megaklus. Aan de hand van het ontwerp van Kaat ontwierp Blowups passende patronen voor alle letters, waar, middels stickers en veel handsnijwerk, sjablonen van werden gemaakt om de ventjes strak op de letters te kunnen spuiten.

De letters worden ’s avonds kleurrijk verlicht, wat een uniek beeld geeft.

 

Bekijk via deze link foto’s van het productieproces van de naamletters.

 

 

Ook een idee om de profilering van een gemeente vorm te geven? Wij denken graag met u mee.